Intercooler Versus Nakoeler In Persluchtsysteem

Veel industriële processen vereisen het gebruik van perslucht. Warmte is een onvermijdelijk neveneffect van het comprimeren van lucht. Deze warmte moet worden afgevoerd om schade aan gevoelige procescomponenten te voorkomen.

Intercoolers en nakoelers voor luchtcompressoren kunnen worden gebruikt om de thermische effecten van compressie te verminderen. Op deze pagina vindt u alle relevante informatie.

Intercooler Versus Nakoeler

Hoewel beide typen warmtewisselaars vaak door elkaar worden gebruikt, hebben ze een paar subtiele verschillen in de manier waarop ze zijn ontworpen en werken.

Deze warmte-uitwisseling resulteert in de condensatie van waterdamp die in de lucht hangt. Droge lucht kan dan worden opgevangen om de toegang tot de voorziene processen mogelijk te maken.

Perslucht kan worden gedroogd om water te verwijderen. Dit helpt de apparatuur te beschermen tegen door vocht veroorzaakte corrosie.

De intercooler en de nakoeler van een luchtcompressor worden beide gebruikt om de lucht te drogen en vocht te verwijderen.

Interkoelers

Dus wat is een intercooler op een luchtcompressor? Een intercooler van een luchtcompressor is een warmtewisselaar met als functie het verwijderen van de warmte die door een luchtcompressor in de lucht wordt gegenereerd. Een interkoeler die efficiënt en effectief is, moet in staat zijn om de temperatuur van de perslucht terug te brengen tot dicht bij de omgevingstemperatuur.

En nu, hoe werkt een intercooler op een verbrandingsmotor? Een intercooler wordt meestal aangetroffen in motoren met turbocompressor om de lucht die wordt samengeperst te koelen voordat deze in de motorcirculatie komt.

Door te fungeren als een luchtinlaatkoeleenheid, maken intercoolers de toevoer van meer lucht naar de motor mogelijk, omdat de luchtdichtheid hierdoor toeneemt, waardoor de algehele efficiëntie en het vermogen van de motor worden verhoogd.

Onze Air Compressor Intercooler-gids heeft meer informatie!

Nakoelers

Dus wat is een nakoeler? Een mechanische koeleenheid, een nakoeler genaamd, werkt volgens het principe van warmte-uitwisseling tussen twee media. Water en lucht, of lucht en water zijn voorbeelden. Nadat de perslucht uit de compressorunit is gelaten, kan de nakoeler worden gebruikt om temperaturen tussen 5-7 C te bereiken.

Hoe werkt een nakoeler? De standaard nakoelereenheid bestaat uit buizen die uit water of lucht bestaan, en vinnen waarmee de eenheid kan afkoelen.

Tijdens bedrijf wordt omgevingslucht in de nakoeler getrokken om het vocht uit de perslucht te helpen verwijderen. Condensatie is het proces dat ervoor zorgt dat het afkoelt en de temperatuur van het proces verlaagt. Nakoelers worden vervaardigd als water- of luchtgekoelde varianten.

Luchtgekoelde persluchtnakoelers leiden de omgevingslucht over buizen met hete perslucht om warmte af te voeren.

Watergekoelde perslucht-nakoelers gebruiken buizen die langs de leidingen lopen. Dit zorgt voor koeling.

Onze Air Compressor Aftercooler-gids heeft meer informatie!

Verschillen Tussen Interkoeler En Nakoeler

Intercoolers en nakoelers worden gebruikt om naar hetzelfde apparaat te verwijzen en werken zeker op dezelfde manier, maar ze hebben zeer subtiele verschillen doordat de omstandigheden waarin ze worden gebruikt variëren.

Een intercooler is een warmtewisselaar die is bevestigd aan een luchtcompressor (zit tussen de compressorpomp en de opslagtank) die de lucht koelt als een onmiddellijke stap tijdens de functie van de compressor. Een nakoeler daarentegen koelt de lucht die uit de compressor komt. Deze bevindt zich achter de opslagtank en vóór de luchtgereedschappen.

Zoals je kunt zien, blijven ze trouw aan hun naam! De intercooler is geïntegreerd in het luchtcompressieproces, terwijl een nakoeler na het compressieproces komt.

Intercoolers En Nakoelers In Automotoren

In autotermen verwijzen intercoolers en nakoelers naar de warmtewisselaars die worden gebruikt om de afvoer van een luchtcompressor te koelen. Over het algemeen wordt naar een dieselkoeler verwezen als een inlaatluchtkoeler die vaak wordt gebruikt bij verbrandingsmotoren met turbocompressor en supercharger.

De belangrijkste functie van de inlaatluchtkoeler is het koelen van de lucht die door de turbocompressor/supercharger wordt gecomprimeerd voordat deze de motor binnenkomt, waardoor deze uiteindelijk wordt verlaagd tot een lagere temperatuur en er meer lucht kan binnenkomen voor een betere verbranding van de brandstof.

Bij gebruik in auto’s verwijzen beide termen naar de inlaatluchtkoeler. Het is de meest algemene term voor nakoelers en intercoolers en verwijst naar het mechanische apparaat dat tussen de turbocompressor/supercharger en de motor zit.

Intercoolers worden door veel mensen vaak nakoelers genoemd omdat ze zich na de turbocharger of supercharger bevinden. Dit is alleen om u een idee te geven van koelers in de auto-industrie, alle andere verstrekte informatie is gericht op luchtcompressoren.